بررسی حکم قتل ساب النبی (ص) و ائمه اطهار (ع)
نویسندگان
چکیده
سبّ نبی (ص) یا ائمه (ع) نزد مسلمانان آنقدر قبیح و غیر قابل تحمل است که قانون مجازات اسلامی، خون سب کننده را هدر تلقی می کند. جائی که دولت اسلامی استقرار ندارد یا در قلمرو حکومت اسلامی قانونی راجع به مجازات سبّ کننده وضع نشده است، قتل سب کننده موجب قصاص نیست؛ ولی وقتی قانونگذار بطور خاص در ماده ی 513 ق.م.ا، برای این جرم مجازات اعدام را وضع کرده، در مقام جلوگیری از اجرای عدالت خصوصی است و دولت، مسئولیت اعدام سب کننده را به عهده می گیرد. با این حال اگر کسی در اجرای تکلیف شرعی سب کننده را بکشد، قاتل باید این جرم را در دادگاه ثابت کند و در هر حال مستند به ماده ی 612 قانون مجازات اسلامی در صورت اخلال در نظم و امنیت جامعه، مستحق مجازات حکومتی است؛ مگر اینکه رهبر با لحاظ شرع و قانون اساسی، با توجّه به این که قوه قضائیه، از شئونات وی است قاتل را از مجازات حکومتی معاف کند، اما اگر قاتل، سب کننده را در خارج از ایران به قتل برساند، مرتکب از تعقیب کیفری و استرداد مصون است؛ امّا چنانچه سب کننده با انگیزه ی غیر الهی به قتل برسد، قاتل به مجازات ارتکاب قتل عمدی محکوم می-گردد.
منابع مشابه
روش شناسی تربیتی ائمه اطهار (ع)
ائمه اطهار (ع) بر مبنای جهانبینی توحیدی و وحی الهی به ارائه روشهای تربیتی پرداختهاند. آنچه مسلم است این است که بعد از شناخت مسائل تربیتی، مهمترین فعالت تربیتی شناخت روشهای مناسب برای حل و فصل آن مسائل است. شناخت روش شناسی تربیتی ائمه اطهار (ع) و به کارگیری روشهای مربوطه، میتوانند کمک بزرگی در پی ریزی یک نظام تربیتی دین محور باشد. لذا در این مقاله سعی شده است تا روش شناسی تربیتی ائمه اطهار ...
متن کاملبررسی تطبیقی گزارش منابع منتخب از فضائل ائمه اطهار(ع)
با بررسی نقلیات مورخان مشهور (ابنسعد در الطبقات الکبری، بلاذری در انساب الاشراف، یعقوبی در تاریخ یعقوبی، طبری در تاریخ الرسل و الملوک و مسعودی در مروج الذهب)، میتوان به گزینشی بودن گزارش ایشان از حیات ائمه(ع) و تلاشی که برای تأثیر بر ذهنیت مخاطبان انجامگرفته، رسید. فضائل ائمه(ع) نیز از این رویکرد مستثنا نیست. در این مقاله به بررسی چگونگی انعکاس فضائل ائمه(ع) و اینکه این امر چگونه قابلتحلیل...
متن کاملتحلیل اجتماعی رفتار دستبوسی در دوران حضور ائمه اطهار (ع)
چکیده دستبوسی نوعی الگوی رفتار اجتماعی و میانفردی است که نمادی از ابراز محبت یا ادای احترام و توجه ویژه انسان به همنوع خود به شمار میرود. به دلیل بهرهمندی رفتار دستبوسی از نیتهای پیشینی و اهداف پسینی و همچنین برخورداری از خودآگاهی بیشتر، این کنش، نوعی الگوی رفتار رسمی و دارای بار معنایی عمیق به شمار میآید. خاستگاه معرفتی و پیامدهای اجتماعی این رفتار موجب شده است در آموزههای اسلامی نیز ...
متن کاملتربیت حرفه ای از دیدگاه ائمه ی اطهار(ع)
Abstract In the present study document analysis method, principles and methods of vocational education with emphasis on the views of the Athar Imams (AS) has been studied. All texts Jamhh statistical validity in the context of the above, and sampling conducted in this area yet. Research tool, jack, and the data analysis has been qualitative. The aim of this study provide the principles and me...
متن کاملبررسی سیره عملی پیامبر (ص) و ائمه اطهار(ع) در برخورد با جوانان
این رساله به چگونگی سیرهء رسول خدا(ص) و ائمه اطهار در برخورد با جوانان می پردازد .از همان ابتدای دعوت الهی رسول خدا (ص)، جوانان توانستند جایگاه ویژه ای در این دعوت به دست اورند . رسول خدا(ص) در پی اعلام آمادگی نوجوانی چون علی (ع ) وی را به عنوان وصی خویش معرفی می کند . جعفر بن ابیطالب را در عین جوانی سالار مهاجران حبشه قرار می دهد .زید بن حارثه را همراه خود به طائف می برد تا انها را به اسلام دع...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فقه و مبانی حقوق اسلامیناشر: دانشکده الهیات و معارف اسلامی
ISSN 2008-8744
دوره 44
شماره 1 2011
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023